Tips voor de middelbare school: algemeen

Of je nu naar de Mavo, Havo of het VWO gaat. Het is voor iedereen die voor het eerst naar de middelebare school gaat spannend. Een grote nieuwe school, waar je bijna niemand kent. Veel verschillende vakken, vroeger opstaan, langer fietsen en langer op school zitten. Een hele verandering dus !











Zelf ben ik nu een jaar van de middelbare school af. Ik zit nu na de zomervakantie in mijn 2leerjaar van het MBO. Ik heb 4 jaar lang de Mavo gevolgd en ik ben daarvoor geslaagd. Maar voordat je geslaagd bent moet je nu heel veel leren.

Het is niet makkelijk om naar een nieuwe school te gaan met allemaal nieuwe mensen die je net kent en ook het leren en lesgeven gaat een stuk anders dan op de basisschool. Ik woonde ongeveer 5 min van mijn basisschool af. Dat is dus heel dichtbij en ik hoefde helemaal niet zolang te fietsen. Toen ik naar de middelbare school ging moest ik in een keer 30 minuten naar school gaan fietsen en weer 30 minuten terug. Dat is dus even wat anders dan die 5 minuten. Ik had daarom ook een goede fiets nodig.

Tip 1: koop een goede fiets. Je moet vaak wat verder gaan fietsen dan je gewend bent. Maar koop geen super luxe fiets met heel veel eraan want dat is echt zonde. Op de middelbare is niet iedereen zo zuinig met fietsen. Vaak worden fietsen omgegooid en niet opgeraapt. Het gebeurt dus snel dat er iets stuk gaat aan je fiets. Wat ook heel heel heel handig is, is een mand voorop je fiets. Zelf heb ik dat ook en ik ben er helemaal weg van. Je kan dan namelijk al je spullen in die mand doen, en je hoeft dan niet je tas aan je stuur te handig wat heel erg wankellig kan zijn. Ook is het niet handig om je tas achterop je fiets te binden. Ik spreek uit mij ervaring dat dat echt niet handig is. Er is namelijk een keer bij mij geprobeerd om me tas te stelen toen ik die achterop mijn fiets hand gebonden.

Dit is een fiets met voorop een rieten mand. Je kan al je spullen erin stoppen en je hebt er een goed overzicht op.
 
Hier zie je een foto van mijn fiets. Zoals je kan zien heb ik zelf ook een rieten mand op mijn fiets zitten. Hij zit helemaal vol met tassen. Dat bruine hengsel is mijn schooltas en die blauwe is mijn tas waar ik mijn schoonheidsproducten in heb zitten. Zoals je wel kan zien, heb je zelf op het MBO nog aardig wat spullen nodig. Op de middelbare heb je vaak je schooltas maar ook je gymtas nodig. Dat moet s'ochtends allemaal meer op de fiets en daar is een mand echt ideaal.
 
Tip 2: Neem een handige tas.
Een handige, stevige tas is echt een must have voor op de middelbare school. Zeker in het eerste leerjaar heb je soms wel 12 vakken en dus ook veel boeken die je moet meenemen. Koop daarom een tas waar veel in kan en die stevig is. Koop absoluut geen tassen die wat aan de kleine kant zijn. Je hebt echt veel boeken nodig op de middelbare. En dan komen daar ook nog schriften, agenda. etui, eten en drinken bij. Het is aan jou om te kiezen wat voor een soort tas je wilt.
Dit is een soort tas die perfect is voor de middelbare school. Zelf heb ik ook zo'n soort tas en ik ben er echt heel blij mee. Er kan heel veel in, heeft een perfect formaat en handige vakjes.
Dit is een rugzak. Perfect voor je als je zelf last krijgt van je schouders. Ik had namelijk na de eerste 3 weken op de middelbare school echt een blauwe plek op mijn schouder omdat ik een tas droeg die totaal niet handig was. Wees er dus op voorbereid !!
 
Tip 3: Kaft niet alleen je boeken, maar ook je schriften.
Het klinkt misschien een beetje raar, maar kaft je schriften ook. Daar bedoel ik mee de schriften die je van school krijg. Dus het boekje waar je opdrachten in moet maken. Het zijn vaak boekjes met een wat harde kartonnen kaft. Maar dat gaat echt snel kapot in je tas. Er komen al heel snel ezelsoren aan en dat wil je echt niet. Vaak moet je ook per periode je schrift laten zien. En als je schrift dan zo vies en lelijk is zullen ze er al snel wat van zeggen. Dus kaft ook je schriften.
 
Dit waren mijn tips voor de middelbare school algemeen. Er komt ook een artikel aan voor de kleding en make-up voor de middelbare school.
 
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben gehad.
 
Liefs,
Veerle
 
 
 

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts